Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Отримання інформації за адвокатським запитом є важливим інструментом в роботі правозахисників. Адвокатська спільнота, з посиланням на законопроєкт Верховної ради України, повідомляє, що очікується відчутна зміна в їхній роботі, якщо законодавча ініціатива отримає статус Закону.
Мова йде про Проєкт Закону №9356 від 05.06.2023 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" щодо удосконалення відповідальності за порушення розгляду адвокатського запиту».
Як зазначають у Національній академії адвокатів України, ініціаторами виступила група депутатів під керівництвом голови Комітету Верховної ради з питань правоохоронної діяльності Сергія Іонушаса. Голова НААУ Лідія Ізовітова зауважила, що «ухвалення закону у редакції його проєкту №9356 посилить ефективність використання адвокатського запиту під час надання професійної правничої допомоги. В кінцевому рахунку, такі зміни працюватимуть на захист прав громадян в Україні».
Проєктом Закону №9356 пропонується:
1) посилення адміністративної відповідальності за неправомірну відмову в наданні інформації на адвокатський запит та інші порушення його розгляду. Для цього збільшується санкція статті 212-3 («Порушення права на інформацію та права на звернення») Кодексу України про адміністративні правопорушення. Наразі діє накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а проєктом передбачається збільшення – від п’ятдесяти до ста;
2) доповнення кола суб’єктів, до яких адвокат може звертатися із запитом. До існуючого переліку пропонується додати фізичних осіб-підприємців (ст. 20, 24 Закону про адвокатуру та адвокатську діяльність (далі – Закону));
3) закріплення можливості знімати копії з документів і матеріалів під час реалізації права ознайомлюватися з ними на підприємствах, установах організаціях (п. 3 ч. 1 ст. 20 «Професійні права адвоката» Закону);
4) скасування необхідності додавати до адвокатського запиту посвідчену копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (абзац 2 ч. 1 ст. 24 «Адвокатський запит» Закону).
5) зробити виняток щодо надання роз’яснень і консультації за запитом, коли це належить до обов’язку органу державної влади, якому адресовано адвокатський запит. Сьогодні існує обмеження, що запит не може стосуватися надання консультацій і роз’яснень положень законодавства (абзац третій ч. 1 ст. 24 «Адвокатський запит» Закону);
6) уточнення механізму надання конфіденційної інформації. У випадку, якщо адвокатський запит передбачає отримання такої інформації, яка згідно з законодавством може бути надана особі, яку представляє адвокат, вказана інформація надається на адвокатський запит за наявності письмового дозволу від такої особи (ч. 2 ст. 24 «Адвокатський запит» Закону);
7) скорочення подовження строку розгляду адвокатського запиту, що стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних. Якщо сьогодні цей строк - двадцять робочих днів, то проєктом Закону передбачається скоротити його до п’ятнадцяти робочих днів.
З повним текстом законопроєкту можна ознайомитися на сайті ВРУ. https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42039
Пресслужба Закарпатського апеляційного суду